Realizáciu odbornej aktivity je možné logicky rozdeliť do 4 podaktivít:
Inováciou profesijných štandardov bolo MPC poverené listom č. 210-13775/26257:1-920 generálneho riaditeľa sekcie regionálneho školstva MŠ SR PaedDr. Petra Juráša 15.7.2010.
Pri hľadaní konceptu inovovaných profesijných štandardov bolo treba podrobiť dôkladnej analýze pilotnú verziou profesijných štandardov (z rokov 2006 – 2009) a stanoviť východiská pre ich inováciu. Vychádzalo sa z modelov profesijných štandardov v zahraničí, zo skúseností s tvorbou pilotnej verzie profesijných štandardov, ako aj z reakcií odbornej verejnosti na profesijné štandardy publikované v Pedagogických rozhľadoch . Analýza pilotných verzií profesijných štandardov potvrdila nevyhnutnosť potreby ich zásadnej inovácie predovšetkým v oblastiach presného vymedzenia ich funkcií a štruktúry.
Pracovná skupina stanovila teoretické východiská, vymedzila funkcie profesijných štandardov a precizoval sa opis štandardu, najmä expicitné vymedzenie úrovne kompetencií v jednotlivých kariérových stupňoch. Súčasťou Metodiky je aj Projekt pilotného overovania profesijných štandardov v praxi škôl a školských zariadení.
.
Práca na profesijných štandardoch začala 2.2.2011. V prvej fáze sa hľadal „univerzálny“ model profesijného štandardu učiteľa, ktorý bol následne aplikovateľný pre ostatné profesijné štandardy. V priebehu ich tvorby (roky 2011 – 2015) prechádzali profesijné štandardy významnými zmenami po stránke štruktúry, obsahu i vizuálnej podoby.
Inovácia profesijných štandardov
Inovácia profesijných štandardov vychádza z poznania silných a slabých stránok pilotnej verzie profesijných štandardov a potrieb pedagogickej praxe na praktickú využiteľnosť profesijných štandardov v procesoch sebarozvoja a rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov v systéme kariérového rozvoja.
Pre inovované verzie profesijných štandardov je charakteristické:
Profesijné štandardy vytvárali pracovné skupiny, zložené z významných odborníkov z praxe (skúsených pedagogických a odborných zamestnancov), akademikov a zamestnancov MPC.
Na ich tvorbe pracovalo 140 odborníkov.
Konečný súbor tvorí 45 profesijných štandardov tematicky zoradených do 4 skupín:
Profesijné štandardy boli odborne posúdené 50 renomovanými odborníkmi z akademického prostredia, zástupcami priamo riadených organizácií MŠ SR (ŠIOV, ŠŠI) a Úrad vlády SR, zástupcami profesijných organizácií a združení ( Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií, Spoločnosť pre predškolskú výchovu) a vynikajúcimi odborníkmi z praxe. Je spracovaných 67 odborných posudkov.
Súčasťou pripomienkového konania bolo ich predstavenie všetkým priamo riadeným organizáciám MŠ SR, profesijným združeniam a asociáciám, zástupcom ZMOS, odborovému zväzu pracovníkov školstva, zástupcom cirkví a pod.
Pilotné overovanie profesijných štandardov sa uskutočnilo o období marec – jún 2013.
Do pilotného overovania boli zapojené:
Spolu sa pilotného overovania zúčastnilo 58 overovateľov, 16 interných supervízorov a 9 externých supervízorov.
Skúsenosti z pilotného overovania a podnety zo strany zúčastnených boli zakomponované do príslušných profesijných štandardov.
Široká odborná verejnosť bola oboznámená s profesijnými štandardmi a možnosťami ich využitia v riadení škôl a školských zariadení na 8 odborných seminároch v jednotlivých krajoch :
22.10.2014 v Trnave
27.10.2014 v Trenčíne
3.11.2014 v Prešove
4.11.2014 v Košiciach
6.11.2014 v Nitre
13.11.2014 v Banskej Bystrici
19.11.2014 v Bratislave
20.11.2014 v Žiline
Cieľovou skupinou boli vedúci pedagogickí zamestnanci a vedúci odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Seminárov sa zúčastnili aj hostia z MŠVVaŠ, zástupcovia OZ pracovníkov školstva. Lektormi odborných seminárov boli: PaedDr. Mária Šnídlová, Ing. Vladimír Laššák, PhD., PaedDr. Darina Výbohová, PhD.
Spolu sa odborných seminárov zúčastnilo 748 účastníkov. Na záver každého seminára bola diskusia účastníkov s lektormi a hosťami. Väčšina otázok z pléna smerovala k preukazovaniu úrovne profesijných kompetencií vo vzťahu k profesijným štandardom, k využitiu profesijných štandardov v procesoch adaptácie, hodnotenia a rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Profesijné štandardy boli prijaté pozitívne, samotné odborné semináre významne prispeli k oboznámeniu odbornej verejnosti s produktom OA 1.1.
Prezentácie lektorov sú zverejnené vo verejnej zóne.
V súčasnosti prebieha schvaľovací proces profesijných štandardov na úrovni Generálneho riaditeľstva MPC a Ministerstva školstva SR.